2009-07-23

Nu tänkte polisen fel

En snuskgubbe har den senaste tiden ofredat kvinnor i Skåne genom att ringa upp dem på videosamtal och onanera. Tomas Lundqvist vid Lundapolisen säger att det finns ett par sätt att skydda sig mot den här typen av ofredande. Dels tycker han att man ska låta bli att svara om man inte vet vem uppringaren är, och dels erbjuder de flesta operatörer att man kan spärra videotelefontjänsten.

Det kan ju låta som bra tips. Men effekten blir också att man inte svarar när till exempel polisen ringer. Deras telefoner visar nämligen i allmänhet "dolt nummer".

SR P4, Malmö, Sydsvenskan

2 kommentarer:

Mats Rimborg sa...

Det framgår av källhänvisningarna att det handlar om videosamtal till mobiltelefoner. Sådana kommer i allmänhet inte från polisen, och har inte heller i övrigt blivit någon större succé, det är framför allt hörselskadade som har nytta av dem. Eftersom din iPhone saknar stöd för denna tjänst (den skulle behöva en kamera på framsidan också) går du säker, Per.

Per Westberg sa...

Mats
Jag insåg att han menade videosamtal men det framgår knappast tydligt i källan. Bara indirekt genom att han talar om att spärra tjänsten.

När det gäller den polis som oftast ringer till mig skulle jag föredra videosamtal. JAg får väl då hänvisa till mitt "dolda nummer" (jag har ju en sådan telefon också). Det är ju en Xperia med videosamtalsstöd.