2009-09-24

Haninge får lågt betyg av mig

Jag blir inte helt stolt över min kommun - Haninge - som gläds över att man får köra med betygsliknande omdömen i förskoleklassen. Det är tragiskt att skolminister Björklund ser betyg som lösningen på allt. Betyg har en viktig funktion som urvalssystem till högre utbildning även om det verkar ha krackelerat i en del friskolor. Men att ge barn i förskoleklassen betyg är minst sagt egendomligt. Det är utvecklingssamtal och planer för den enskilda eleven som ska gälla.

Att sätta betyg på ett barn och förklara med siffror eller littera att de inte duger är förödande. Lärande ska var positivt och ingen tävling. Definitivt ska vi inte ha system som sorterar in barn i facken dålig, lagom, bra och bäst.

DN

4 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Men vi måste ha system som gör dem till bra bättre bäst. Hur tar vi reda på det?
1946!!!! hade Eds kyrkskola smatal med föräldrarna varje föräldrapar
för sig där läraren talade om vad som felades och vad som var bra.
Men hjulet var uppfunnetr tidigare.

Peter Olevik Dunder sa...

Du kan vara lugn Per, Björklund har itne gått så långt som Haninge. Men min förhoppning är att få honom dit hän.

Betygsliknande omdömen är ett tydligt utvärderingsinstrument men fokus är huruvida barnet är si eller så. Fokus är om verksamheten fungerar så att barnet får utvecklas och lära sig. Först när vi mäter kan vi se om det fungerar.

Det är itne frågan om brännjärn.

Peter Olevik Dunder sa...

Rättelse till min föregående kommentar. Jag ser nu att Björklund tagit steget. Äntligen!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utbildningsministern-vill-fortydliga-regelverket-1.960249

Per Westberg sa...

Det är tragiskt att små barn som inte ens kan räkna ska får betygsliknande omdömen. Betyg borde vi vänta med till dess de är nödvändiga för urval.