2009-11-17

Vad är oangelägenhet? Ett nyord eller ett missförstånd!!!

– Om alla uppgifter stämmer och det visar sig finnas fler oangelägenheter har vi ett stort bekymmer, och Busslink har ett bekymmer eftersom avtalet bygger på ett ömsesidigt förtroende, säger Lars Dahlberg (S), 2:e vice ordförande i SL, till DN efter avslöjandet om att entreprenören Busslink kan ha skickat falska fakturor.

Om vi bortser ifrån att jag tycker att det är en "oangelägenhet" med alla dessa entreprenörer som går in och ur i upphandlingarna av driften i kollektivtrafiken undrar jag vad ordet oangelägenhet betyder? Jag hittar inte ordet i Svenska akademiens ordlista. Samma sak i Akademiens ordbok och Nationalencyklopedien. Men det finns 1 150 träffar på Google. Gluttar man i Akademiens ordlista på ordet angelägenhet förklaras det med orden vikt, betydelse, sak, ärende. Sätter man "o" som förled borde det vara ett motsats. Alltså oviktig, obetydlig , nullitet.

Kan det möjligen vara så att man blandar samman med ordet olägenhet som betyder nackdel, obehag eller svårighet. Detta låter konstigt eller har jag missat ett ord i svenskan?

När jag tittar på träffarna i Google verkar det som att det just är en sammanblandning med ordet olägenhet. Men i Busslinkfallet verkar det mer vara en sammanblandning med ordet oegentlighet(er).

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Det är angeläget med god busservice
vare sig den är privat eller kommunal. Inget fel med köpta tjänster om kontrollen är god.
Men man kanske köper in även kontrollen och är prisetmmest förmånligt från den som skall kontolleras så ger jag mig på att den får jobbet!