2009-12-08

Köttfärs-ICA säljer magläkemedel


Jag är rädd att ICA inte förstår skillnaden på "veckans recept" och "receptfria läkemedel". Och är det inte lite konstigt att man kan köpa läkemedel över samma disk som man köper tobak. Men det är klart. På Apoteket kan man köpa saffran.
Sedan den 1 november är det möjligt att sälja vissa receptfria läkemedel utanför apotek. Nu är det bara att gå till OK och Maxi ICA och köpa pepsid eller lixir oral lösning. Lagstiftaren ställer vissa krav på butiken och på det hela taget är det väl inte svårare än att hålla koll på att man inte får packa om köttfärs och märka med nytt datum.

Jag är inte helt övertygad om att konsumenterna kommer att bli vinnare på detta. Förvisso gäller att man i affären ska kunna upplysa konsumenter om var man kan få farmaceutisk rådgivning om läkemedlen. Frågan är dock om ICA-personalen verkligen behärskar ordet farmaceutiskt. Det börjar illa när jag läser skylten där man upplyser oss kunder om det nya sortimentet. Inte ens där förstå man skillnaden på "receptfria artiklar" och receptfria läkemedel".

Jag är rädd att personalen på ICA inte kan hjälpa mig med ord som oral suspension, orla lösning, filmdragerad tablett och kutan lösning.

Lag (2009:730) om handel med vissa receptfria läkemedel

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Kanske kan man göra som i USA. De stora livsbutikerna säljer piller
enligt lagbeslut. Men det sker utanför utgångskassorna och personalen är certifierad.