2009-12-18

Ute är det minus 14 grader men Maud Olofsson är kallare

För en tid sedan berättade en kollega i Svenska kyrkan om en ensamstående kvinna som drabbats av depression. Bakgrunden var att kvinnan som tonåring börjat på SAAB i Trollhättan i slutet av 60-talet. För ett par år sedan hade hon sagts upp på grund av arbetsbrist. Livet rämnade.

Jag blir lite chockad när jag ser näringslivsminister Maud Olofsson på SVT Aktuellt. Jag har full förståelse för hennes politik men skräms av människan. Hon intervjuas tillsammans med SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson och säger:

-Det är tråkigt för Jan-Åke och hans medarbetare.

Jag tar mig för pannan. TRÅKIGT!!! Möjligen är det tråkigt för Jan-Åke Jonsson men han är en ytterst kompetent person som inte misslyckats mer än Maud Olofsson själv. Han har med all rätt säkert ett hyggligt skyddsnät och lär nog inte få svårt att få jobb. Kanske har han en slant på banken också.

Däremot är det katastrof för många av Jan-Åkes duktiga medarbetare. Ordet tråkigt är alltför futtigt.

Sådan känslokyla och sådan brist på proportioner kan man inte ha som näringslivsminister.

SvD, DN

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Hon kanske inte säger mer än hon kan stå för. Vissa glappkäftar tar munnen full och lovar guld och gröna skogar. Resultatet av SAAB´s nedläggning blir förhoppningsvis annan verksamhet som ger riktiga jobb. Den här gångens äger sig Regeringen,att genomföra en ordentlig satsning på de som blir av med sina nuvarande tjänster.
Men man kanske kan fundera över regeringens förmåga , att tala klarspråk vad som gått fel och vad man tänker ändra nu när vi blickar tillbaka på sjukkassefrågan.