2010-01-30

Tacka Thatcher för mjukglassen


Baroness Thatcher of Kestevan tilhör kanske inte mina favoriter. Särskilt inte då hon blev kompis med skitstöveln Augusto Pinochet Ugarte, Chiles diktator. Men hon är en imponerande kvinna och den brittiske premiärminister som i modern tid bott längst (1979-1990) på 10. Downing Street. Bland hennes meriter finns att hon som ung kemist var med i den grupp som utvecklade mjukglassen.

Nu läser jag i DN att ett stort antal privata dokument släppts och att de bland annat handlat om hennes diet. Tidningen skriver:

Det var inför valrörelsen 1979 som Margaret Thatcher ville gå ner nio kilo. Den blivande premiärministern valde en bantningskur som innebar mycket proteiner.
Först reagerar jag på att det står just "nio kilo". Det är liksom lite udda. Varför inte runda av till tio kilo?

Men så slår det mig. Det handlar om hövlighet. Man talar inte om en kvinnas ålder. Lika lite tala man om hennes vikt. I orginaldokumenten står givetvis om att hon har som mål att väga kanske 80 kilo. För inte väljer man att gå ner just nio kilo?

Fast svaret är naturligtvis inte detta. I orginaldokument ser jag att det står att hon skulle gå ner 20lb (20 pund) på två veckor. Det motsvarar 9,0718474 kilogram.
Och Whisky fick hon dricka de dagar hon åt kött. Men den detaljen glömmer DN bort.

Margaret Thatcher Foundation, Release of MT's private files for 1979 - (1) Transition to Power

Bloggar om

Inga kommentarer: