2010-01-11

Man kan göra lokala nyheter av allt

Värmlands Folkblad är en av mina favorittidningar. Jag vill på goda grunder påstå att de hade den bästa och mest sakliga rapporteringen kring skyddsjakten på varg för ett par veckor sedan. De har även tillsammans med Nya Wermlandstidningen även en god lokal nyhetsrapportering om man vill veta vad som utspelat sig i Filipstad, Torsby och Årjäng.

Men ibland går det för långt med att göra en nyhet till en lokal nyhet.

Med den lustiga rubriken "Värmländsk åklagare kallas in mot hotfull man" berättar man om åtalet i Mölndals tingsrätt mot en Mölndalsbo som hotat en domare i Skaraborgs tingsrätt och kammaråklagare. Inga koppplingar till Värmland direkt.

Men eftersom kammaråklagare Barbro Brännlund i Karlstad kallas in som åklagare blir denna historia en värmländsk angelägenhet. Klart långsökt tycker jag.

Ska jag var petimäter så hamnar målet alls inte i Mölndals tingsrätt. Den 19 oktober 2009 upphörde nämligen Mölndals tingsrätt och uppgick i Göteborgs tingsrätt. Vidare säger man att kammaråklagare Brännlund är vid åklagarmyndigheten i Karlstad. Så är det inte. Åklagarmyndigheten är sedan några år en enda myndighet i hela Sverige. I Karlstad finns en åklagarkammare. Och det är där kammaråklagare Brännlund arbetar.

Bloggar om

1 kommentar:

Bengt O. sa...

Per, hoppas du ursäktar att jag använder din blogg till en liten kommentarstest. Jag har enorma problm med kommentarerna på min site och sliter och sliter för att få någon rätsida på det.

Var snäll och radera denna kommentar