2010-08-01

Många svarta dagar

Klockan 14:53 idag skrev Svenskan "Svart dag i trafiken". Man konstaterade flera svåra trafikolyckor med flera skadade. Runt midddagstid omkom en kvinna i en trafikolycka utanför Sundsvall och vid elvatiden hade en person omkommit vid en singelolycka utanför Alvesta.

Detta är en dag man har särskild uppmärksamhet på då det är många hemvändare från semestrar som rör sig på vägarna. Enligt TT omkom 33 personer i trafiken under juni och de preliminära siffrorna för juli visar på 35 omkomna. Detta blir sammanlagt 68 personer. Siffrorna för samma period 2009 och 2008 var 73 döda respektive 95 döda. Sammanlagt har det i år omkommit cirka 159 personer. Det är naturligtvis bra om antalet trafikdödade minskar men tragiken är ofattbar. Till detta kommer alla människor som skadas.

Förra helgen voltade bilen framför mig på Dag Hammarskölds väg i Ystad. Det var vid midnatt och jag stannade samtidigt som några mötande bilar. En medtrafikant larmar och jag möter passageraren som kravlar ur bilen. Han har brutit armen och omhändertas av några ungdomar som stannat bakom mig. Tillsammans med två andra män går jag fram till föraren som hänger i säkerhetsbältet upp och ned. Han är inte kontaktbar men har puls. Räddningstjänsten från Ystad var framme mycket snabbt liksom den först ambulansen. Tyvärr avlider han framför oss då han bedömts ha brutit nacken.


Inga kommentarer: