2011-02-08

Man ska inte vara en gnällspik

Ikväll kollade jag på TV4 Bygglov. Där hjälpte man ett ungt sympatiskt par att bygga en stor fin uteplats vid fina villan. Bygglov är ett trevligt program och människor som medverka blir glada.

Antagligen får jag vänta på att man på TV4 hittar ett programformat där 40 familjer på Ramels väg i Malmö får hjälp att sanera från mögel och ohyra.

Men jag tänkte vara gnällspik och hitta någon invändning mot avsnittet. I programmet bygger man en liten pool och låter räddningstjänsten fylla upp densamma.

Nu hör det till saken att räddningstjänsten i normalfallet inte använder tapprör vid vattenposter som har vattenmätare. Räddningstjänstens resurser ska väl heller inte användas för jippoliknande aktiviteter. Ett klart uppslag för lite gnällspikeri.

Men så räknar jag lite på hur mycket vattnet skulle kunna ha kostat. Det blir runt 350 kronor att fylla upp poolen. Lite reklam och goodwill för räddningstjänsten.

Jag får nog lägga ned gnällspiksupplägget.

3 kommentarer:

nan sa...

Du är inte en gnällspik, såna låter lite annorlunda =)
Håller fullkomligt med dig, det har även slagit mig då jag kikat på dessa event...har däremot tittat på några avsnitt av "Den arga snickaren" Där gör Sofia & co ett bra jobb tycker jag. Men lite stillsamt skulle jag önska ett besök av dem just denna tid när vattnet frusit och bastun är helt obrukbar pga snö...=)
Fortsätt å gnäll på ditt vis.

Christina Meltin Westerlund sa...

Ja, det tycker jag! Lägg ned gnälleriet :)
Ibland är det rätt skönt att se ett sådant program som omväxling mot allt elände. Då blir man inte immun till nästa gång man ser krig i nyhetsrapporteringen.
Så nu kan du väl göra ett omtag? Snälla!

Per Westberg sa...

Nan
Det borde kunna bli ett bra format att hjälpa folk som fått kåken sönderslagen av ett fyllo.
Christina
Bygglov kanske borde renovera en domkyrka nästa gång.