2011-11-08

Bra radioprogram om mormoner

Under cykelturen hem lyssnade jag på Nordegren i P1 som hade ett bra inslag där man uppmärksammade att en av de republikanska presidentkandidaterna är mormonen Mitt Romney. Som vanligt ställs frågan om en mormon kan bli president och egendomligt nog uppmärksammade man inte att president Dwight D. Eisenhower var mormon även om han lät sig döpas som presbyterian i början av sin presidentperiod och sannolikt bröt med mormonerna redan som 25-åring.

I sändningen noterades att det råder viss mormonyra genom att författaren Stephanie Meyer som skrivit de bästsäljande Twilightböckerna är mormon. Vidare sänds femte säsongen av polygamiserien Big Love visas just nu på tv. Att mormoner medlemmar i Jesu Kristi Sista Dagars heliga kyrka inte är polygamister är en annan sak.

I programmet slant dock tungan på SR P1 Människor och tros redaktör Sören Wibeck. Han sa att Mitt Romney var anti abortmotståndare. Men han menade nog att att Romney är abortmotståndare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som nu fd mormon, lyckligtvis, är jag inte intresserad av att en mormon hamnar som USA:s president.
De är definitivt en synnerligen udda sekt och mycket extrema i sina åsikter, även om det kanske inte märks dagligdags.

Anonym sa...

Missade en del i kopieringen i förra inlägget.
Det mycket lilla jag sett i TV Big Love) visar en synnerligen polerad och anpassad bild av en mormons dagliga liv. Som alla sekter vill de ha hela ditt liv, hela din tid, hela din hjärna!
Nej tack.