2012-07-25

Eskil Erlandsson och Stureplanscentern

Igår var landsbygdsminister Eskil Erlandsson (c) sommarvärd i SR P1 Sommar.  Han framträdde som en jordnära, trygg om än blyg politiker. 55 år gammal blev han för några veckor sedan pappa för första gången. -Jag vill att min son ska kunna springa barfota i en betad hage. Att han ska lära sig namnen på gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol. Att han ska veta var maten kommer ifrån, sa Erlandsson.

Idag besökte jag, för första gången, Årsta holmar mitt i Stockholm. Alla som åkt tåg till Stockholm har passerat över dessa öar när de åkt över Årstabroarna.  Men få har varit ute på dessa holmar som normalt bara kan nås med båt eller en 200 meter lång simtur från Årsta. På Årsta holmar finns bara en gård och vegetationen är tät. Mitt i Stockholm har här några bävrar byggt bo och de får vara i fred.

I Stockholm har Centerpartiet posten som stadsmiljöborgarråd och man skulle önska att denna partibroder till Erlandsson hade samma känsla som honom. Men ack nej. Borgarrådet Per Ankersjö beskriiver sig som en liberal centerpartist och är långt ifrån de klassiskt gröna centerpartisterna.

För ett år sedan föreslog Per Ankersjö och Centerna i Stockholm,  att man skulle bygga en bro till Årsta holmar och "anlägga en riktig city-beach med krog och nattklubb". Sprit och festande är mer intressant för Stockholmscentern än skyddad naturområden. Men lyckligtvis segrar förnuftet. Nu pågår i Stockholms stad ett arbete med att inrätta ett naturreservat för Årstaskogen och Årsta holmar för att skapa ett naturreservat med stöd av miljöbalken. Detta innebär att området får ett långsiktigt skydd.

På SvD Brännpunkt uttalar sig Ankersjö de n13 januari 2012. Han säger:
Så på frågan om det är för skalbaggarna eller för människan som vi vill bevara våra grönområden är svaret för mig och Centerpartiet enkelt, det är självklart för människans skull. Jag kan inte, likt vissa ekologister och miljöpartister, anse att skalbaggarnas rätt att husera ensamma i grönområdena trumfar människors möjligheter att få vistas ute i naturen. Vi i Centerpartiet vill ha en stad för människor att leva i helt enkelt.
Jag har bott i Stockholm i 53 år utan att ha varit där. Men jag har njutit av att veta att är finns en biologisk mångfald och orörd natur. Jag har kunnat leva i Stockholm utan att ha varit ute på Årsta holmar. Ankersjö uttalar sig uppenbart för Centern men någonstans känner jag att Eskil Erlandsson har en annan syn på tillvaron.

Centern har i flera opinionsmätningar det senaste året hamnat under fyraprocentgränsen. Kanske är denna traditionsrika folkrörelse på väg att försvinna. Om historien om Centern som ett "före detta parti" kommer att skrivas är det sannolikt att den s.k. Stureplanscentern kommer att tillskrivas rollen som de som knäckte partiet.

Bloggar om , , ,

2 kommentarer:

Bengt O. Karlsson sa...

Ankersjö lär väl förbli på sin höjd en fotnot i Stockholms historia men att han blivit miljöborgarråd är ju ett av de sämsta skämten på länge. På min blogg har jag skrivit många inlägg om denn egendomlige miljövän så jag är glad att någon annan också uppmärksammat hans bravader.

Bland Ankersjös idéer finns bland annat:

- Betonglådor på Slussen
- Gigantisk badring i Riddarfjärden
- Sandstränder, bro och nattklubb på Årsta holmar
- Ta bort löparbanor och friidrott från Stockholms Stadion
- Tillåtet att sms:a när man kör bil
- Inga restriktioner för öppethållande på krogar. Inget mattvång.
- Utökad "gårdförsäljning" av alkohol långt in i Stockholms City
- Jättestor surfanläggning i Stadsgården istf kryssningsfartyg.

Däremot menar Ankersjö att staden inte skall tillhandahålla dricksvatten i fontäner i stadens parker eftersom detta "inte ingår i stadens kärnverksamhet."

Jag har en gång travesterat Leopolds smädedikt "Pehr Enebom" med avseende på Ankersjö- Sista versen är så här:

Per Ankersjö, Per Ankersjö, 
Ack, skona oss, jag beder! 
Slå Stockholms ack så sköna stad
Ej i din grymhet neder! 
Per Ankarsjö, om bön har rum, 
Hör denna suckan bara: 
Det är ej nog att vara dum, 
Man bör ock nådig vara.


Släpp inte denne man ur sikte!

Anonym sa...

Tack för den här listan Bengt. Jag har länge med fasa iaktagit Ankersjös prilliga idéer. Men hade missat att de var fullt så många. Ett mysterium att han har en så uppsatt post inom stockholms centern. Men kanske inte ett mysterium att centern har det svårt, med den typen av representanter.

(Jag skriver prilliga idéer eftersom risken att han får igenom dem är liten. Allt annat vore ju fasansfullt.)