2012-09-09

Lämna Lars Vilks ifred

Den senaste tiden har det varit stort debacle kring konstnären filosofie doktor Lars Vilks. Bakgrunden är att han kommer att delta i  en konferens för antiislamister i New York.  När han ifrågasätts i media försvarar han sig och gång efter annan blir det väldigt märkligt. Till Aftonbladets kultursida säger han bland annat:
Om Ku Klux Klan bjudit in mig hade jag åkt dit. Fast mer av kuriösa skäl. De är ju så meningslösa numera. 
Det är uppenbart att Vilks i sitt förhållande till media är lika provocerande som han är i sin "Land art".

Men varför låter man inte Vilks vara ifred. Sannolikt är han den i Sverige som lever under det kanske allvarligaste dödshotet. Han har utsatts för attentat och människor har dömts för långt gångna planer till mord. Vilks lever med ständigt livvaktsskydd och har en mycket begränsad rörelsefrihet.

Mot bakgrund av den press Vilks lever under är det inte underligt att det blir fel. Är man ständigt hotad är man tillåten att ha grumliga tankebanor och dra felaktiga slutsatser även om man i övrigt är en rationell person.

Pressen bör lämna Vilks ifred.

Aftonbladet, Dagen

1 kommentar:

sölvi sa...

Hejsann...
Jag hamnade här via en annan blogg,så jag tänkte jag skulle kika in en sväng...
Interesant inlägg!
Ha det godt./Sölvi